Højaktuelt gadeteater om flugt og frihed

Omtale: Fugit af det spanske kunstkollektiv Kamchátka
16. aug. kl. 16 og kl. 21 & 17.-18. aug. kl. 21. Halmtorvet 15, Vesterbro.

Kunst handler om at åbne sindet gennem interaktion
– Lluis Petit, skuespiller, Kamchatka

Øjne og kropssprog fortæller stærkere historier end det talte sprog.
For kendere af
gadeteater-genren er Kamchátka synonym med grænse-overskridende oplevelser. Eller indlevelse(r) er nok et bedre ord i denne sammenhæng. Fordi Kamchátka skaber ikke blot teateroplevelser, de tager publikum med på en kropslig erfaringsrejse til en virkelighed, som de fleste i den vestlige verden er forskånet for.

Kamchatka_SylvieBoscPhoto

Fugit af Kamchátka. Foto: Sylvie Bosc

Hvis du tror, at Kamchátkas Fugit er feel-bad teater, så tro om igen. Fugit er et midler-tidigt skæbnefællesskab, hvor publikum sammen flygter ind i ukendt territorie. For at leve sig ind i flugtens natur og for at føle, hvordan det er at være i en migrationsproces. Snarere end at undersøge de psykologiske effekter forbundet med flugt, arbejder Kamchátka i denne forestilling med flugten som tema ud fra et grundlæggende eksistentielt perspektiv og igennem den kollektive erfaring. Hvad får folk til at flygte? Hvad får dem til at forlade det sted, hvor de bor? Hvad drømmer de om? Hvilke håb har de? Er jeg glad, hvor jeg er? Spørgsmål vi også burde stille os selv?

Kollektive improvisationer
Det hele startede i 2007 i en række workshops, hvor Kamchátkas medlemmer udførte de første improvisationer – om integrationsproblemer og menneskelige modsætninger – på gaderne i deres hjemby Barcelona. En by, der havde, og har massive sociale problemer med integration. Siden da har immigration været genstand for research i alle deres forestillinger, og med Fugit afslutter de en trilogi, der startede med titelforestillingen Kamchátka fra 2007 og Habitaculum fra 2011.

Med forestillingen Kamchátka grundlagde gruppen rammerne for deres kunstneriske praksis. Ordløse forestillinger med udgangspunkt i kollektiv improvisation og research og en undersøgelse af immigrationsprocesser. De søger sammen med publikum en forklaring på, hvordan det føles at være immigrant. Hvor Kamchátka-forestillingen er gadeteater i interaktion med publikum og Habitaculum en interaktiv teaterinstallation i et hus, hvor publikum blev inviteret indenfor som flygtninge, er Fugit en iscenesat virkelighed – en labyrintisk total-installation skabt som en midlertidig by midt i København, hvor usikkerheden lurer i alle hjørner og kroge.

Det kraftfulde ordløse
Stilheden er kraftfuld. Øjne og kropssprog fortæller stærkere historier end det talte sprog. Det er et af Kamchátkas mantraer. At lade tavse karakterer fortælle deres historier  gennem handling og kropsudtryk. Historier, som sproget ikke kan indfange. De lader publikum komme helt tæt på og blive en del af den kollektive erfaringsrejse gennem den fælles oplevede ‘virkelighed’, der overskrider den levede virkelighed.

Forestillingens aktualitet er indlysende. Mere end nogensinde før har kunsten mulighed for at være katalysator for at forene modsætninger og skabe mere forståelse. For dem er det en indre nødvendighed at lave kunst om menneskeskæbner.

Den nødvendige kunst
Hos Kamchátka er man ikke i tvivl om det humanistiske ståsted.  For dem er kunstens sociale funktion udgangspunktet for værker, der griber fat i svære og modsætningsfyldte emmer, men som  i deres interaktionsform peger på grundlæggende eksistentielle og menneskelige mønstre.

Fugit er en forestilling om flugt og om håbet for frihed. I forestillingen fungerer migration og flygtningetemaet dog også som ramme for at lade spørgsmål om publikums egne tilværelser træde frem. Her kan der potentielt gemme sig en opfordring til ikke at gro fast det samme sted, men at bevæge sig fremad som menneske med sin egen ide om frihed.

At flygte handler om ikke at falde, men om at stoppe op og fortsætte fremad
– Lluis Petit, skuespiller, Kamchatka

Denne omtale er baseret på en samtale med Lluis Petit, skuespiller, Kamchatka, og teknisk leder på forestillingen Fugit. Cafe Mandela, Vesterbro, 13. august 2015

FUGIT af Kamchátka, Barcelona
En hyldest til dem, som tør forlade alt – til Europas migranter

HVAD Vandreforestilling
DATO 16. aug. kl. 16 og kl. 21 & 17.-18. aug. kl. 21
STED Halmtorvet 15, Vesterbro
PRIS 135 / 95 kr KØB BILLET

CREDITS
Af og med Cristina Aguirre, Sergi Estebanell, Claudio Levati, Andrea Lorenzetti, Judit Ortiz, Lluís Petit, Edu Rodilla, Santi Rovira, Gary Shochat, Prisca Villa
Kunstnerisk leder Adrian Schvarzstein
Produktion CARRER88, S.L i samarbejde med MELANDO
Støtte Derrière le Hublot – pôle des arts de la rue Capdenac  (Midi-Pyrénées), Pronomade(s) en Haute-Garonne – Centre National des Arts de la Rue (Encausse-les-Thermes), Festival Scènes de rue (Mulhouse),  Fira Tàrrega – Teatre Al Carrer (Spain)

Læs mere om Kamchátka og det øvrige program på Metropolis Festival på www.kit.dk

www.kamchatka.cat

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i Indlæg. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s