AFTERNOON OF A FOEHN + VORTEX – Storslået skønhed og magi

Kan man have medfølelse med en plasticpose? Ja! Det opdagede jeg da jeg så Non Novas forestillinger Afternoon of  Foehn og Vortex.

Reportage fra de to forestillinger og et ultrakort møde med skaberen – kunstner, performer og koreograf, Phia Ménard.

Lapres-midi dun foehn Photo 12 Jean-Luc Beaujault

Farvestrålende vægtløshed
Foto: Jean-Luc Beaujault

Tilværelsens ulidelige tyngde

Afternoon of  Foehn er en ballet for børn (og barnlige voksne som undertegnede), danset af noget så usandsynligt som figurer skabt af plasticposer. I vinden, der blæser fra ventilatorerne der omgiver den runde scene, får de farverige posefigurer liv og ynde.

Phia: “Første gang jeg så den lyserøde dukke danse tænkte jeg – det er skørt, det er den bedste danser jeg nogensinde har set! Jeg følte at jeg havde skabt min egen fjende, for hvis du ser mig og dukken danse side om side, så vil du ikke kunne få øjnene fra dukken.

Jeg opdagede, at det var en revolution. Ligesom da Nijinsky skabte den revolutionerende koreografi til Debussys L’après-midi d’un faune, derfor valgte jeg det stykke musik til forestillingen.”

Plasticposernes prosaiske natur til trods er Non Novas arbejde dybt reflekteret og forankret i kunsthistorien.

Den yndefulde plasticballet er medrivende og fremkalder alt fra grin og hvin til bekymrede, medfølende blikke. Man lever sig virkelig ind i de dukker og samtidig mærker man sin egen tyngde som kontrast – nej, vi ville aldrig kunne danse på den måde.

Stykket er minimalistisk og stramt koreograferet og samtidig udforudsigeligt på grund af det usynlige element – luften – der bærer danserne, får dem til at flyve, falde og lave perfekte pirouetter.

Igen går spejlneuronerne i gang og jeg kommer til at tænke på de usynlige kræfter der bevæger os. Hvad styres vi egentlig af? Hvilke usynlige strømme skubber os skiftevis frem og tilbage, løfter os op og presser os ned igen?

Storslået skønhed og magi

VORTEX113_credit Jean-Luc Beaujault

Lys og mørke, tyngde og lethed
Foto: Jean-Luc Beaujault

I aftenforestillingen, Vortex, bliver tilværelsens tyngde sat endnu mere på spidsen. Her er vi vidne til kunstnerens egen transformation, billedliggjort igennen – igen – plastic i endnu flere afskygninger i samspil med den dansende menneskekrop. Nærmere betegnet møder vi i begyndelsen et menneske, som lever et overfladisk liv. En skræmmende, klodset mand i jakkesæt.

Jeg vil ikke afsløre meget mere af handlingen i den ordløse fortælling, for jeg vil nødig ødelægge oplevelsen for nogen. Men jeg vil citere Phia:

 “Det er en historie. En refleksion over, hvem vi er som mennesker. På én måde er vi hele tiden den samme og på en anden måde forandrer vi os hele tiden. Og vi bliver nødt til at forandre os, fordi samfundet har brug for forandring. I dette show ser du mange afskygninger af et menneske.

Vi ved faktisk ikke hvem vi er. Måske ved vi det før vi bliver født, i livmoderen. Ser du, de bedste 9 måneder af livet foregår inde i livmoderen. Efter det er alting helt vanvittigt. Det er verden. Det er universet.”

Jeg var lettere rystet efter Vortex. Af al den skønhed og virtuositet, de florlette materialers storslåede dans i vinden, al den vægtløshed og tyngde sat i spil med hinanden og – ikke mindst – over råheden af at se et menneske føde sig selv, blive sig selv, det sværeste og vigtigste et menneske kan blive, sårbar selvbevidsthed af kød og blod, foran mig på scenen.

Det hjalp at møde scenetroldkvinden Phia, der i det virkelige liv har forvandlet sig fra mand til en smuk kvinde der tydeligvis har integreret tyngde og lethed i sit liv. Phia: “Vi vælger ikke selv at fødes, men vi vælger at leve.”

Forestillingerne går til og med søndag. Køb billetter her.

Phia Ménard uden plastic Foto: Lóa Stefánsdóttir

Phia Ménard uden plastic
Foto: Lóa Stefánsdóttir

Reklamer

Om Lóa Stefánsdóttir

Anthropologist specializing in user inspired innovation. Former Chief Anthropologist of Innovation Lab. Founder of MIND of GOLD, merging innovation with science and wisdom - http://mindofgold.dk/
Dette indlæg blev udgivet i Indlæg. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s