VISIBLE COPENHAGEN Samtale med Viktor Bedö fra Invisible Playground

This is Invisible Playground. We make site-specific games. We like games with a view onto the outside world better than games that you can escape to. We design playful systems that remix the connections between people, the environments they inhabit, and the technology they use. We love it when games are fun and make us happy together, in this world. But we’re also interested in things like loneliness, boredom, greed and betrayal.

De hedder Invisible Playground. Jeg besøger dem i deres field office i Kødbyen, hvor de i de sidste to uger har udviklet spil til den omgivende virkelighed. Om tre dage får vi  muligheden for at prøve dem. Det rå lokale emmer af aktivitet fra gruppens syv medlemmer, der kommer med vidt forskellige baggrunde fra kunst, arkitektur og filosofi. På væggene hænger bykort, billeder fra området, artikler om lokale konflikter, citater fra beboere og en dvd med den danske film Pusher, der foregår på Vesterbro. Hvis man ikke lige kommer forbi Kødbyen kan man følge deres arbejde på bloggen http://fieldofficecph.com

images

Jeg mødes med Viktor Bedö, en af gruppens medlemmer, og spørger, om han vil give en introduktion til deres arbejde.

Viktor Bedö: Invisible Playground er et Berlin-baseret arbejdskollektiv, der laver stedsspecifikke spil. Field Office er et af vores projekter. Det stedsspecifikke består i, at vi vælger et område i en by, og herefter undersøger vi stedets dynamik, arkitektur og  infrastruktur. Vi møder de mennesker, der bor eller arbejder i området, samler deres fortællinger og viden om området og spørger dem, om de er bange for noget i området, og om de kunne ønske sig noget for området.

The Field Office creates playable micro-utopias mapping facts and fictions, fears and fantasies of your city.

Viktor Bedö: Når vi har fundet et sted, prøver vi at finde de egenskaber ved stedet, der kan bruges til at udvikle spil. Vi kalder dem ’playful potentials’. Det er en arbejdsmetode. For eksempel opdagede vi, at der var narkomaner, som brugte et hjørne lige uden for vores field office til at fixe. Det er et hjørne, som egner sig enormt godt til at være alene. Man er beskyttet, og samtidig er hjørnet en del af det offentlige rum, som egentlig ikke er beskyttet. Så vi overfører denne observation til spillet ved at skabe et moment, hvor spillerne skal lede efter sådan et rum, der er privat og dog offentligt, og hvor man kan lave en hemmelig udveksling mellem to mennesker. I dette tilfælde handler det om, at den ene ændrer den anden ved at læse en fortælling på stedet. Så vi tager et element fra virkeligheden og forvandler det til en mekanisme i spillet. Det handler ikke længere om stoffer, men om at oversætte et princip fra virkeligheden til spillet.

Hvordan interagerer spillet med det valgte sted?

Viktor Bedö: Der er regler og principper, der knytter sig til det sted i byen, hvor vi arbejder. Vi prøver at lære dem så godt som muligt, og så skaber vi nye regler – spillets regler – som vi placerer ovenpå virkelighedens regler. Når du er med i spillet, gælder det om at forstå stedets regler så hurtigt som muligt. Jo hurtigere du er til at forstå stedets regler, jo bedre er du også til spille spillet. Så nogle regler kommer fra os og andre kommer fra byen. Der er regler, som vi kan overføre fra en by til en anden, men vi er mest interesserede i at finde og afprøve de regler, der knytter sig til et specifikt sted.

Hvordan foregår spillet?

Viktor Bedö: Når du kommer for at deltage i spillet, får du først en introduktion til spillet. Herefter går vi ud af bagdøren ud i byen. På vejen stopper man forskellige steder og spiller et spil, hvorpå man bevæger sig til et nyt område. Vi har valgt at arbejde med en rute, hvor der sker flere urbane forvandlinger undervejs, og vi møder meget forskellige grupper af mennesker.

Hvorfor valgte I Kødbyen og Vesterbro?

Efter at have set en række steder i København valgte vi dette sted, fordi det er komplekst område, der rummer en række temaer, man kan arbejde med og belyse gennem spillet. Området er mere urbant og hårdere end mange andre steder i København.

Hvilken oplevelse får tilskueren?

Viktor: Det er et spil. Der er vindere, og der er tabere. Det sætter fokus på byen og stedet, men vi vil hverken belære folk eller give dem en ide om, hvad de skal tænke, eller hvordan de skal opleve byen. Den bedste introduktion er at se en dokumentation fra en anden by.

Videodokumentation fra Budapest:  http://vimeo.com/31615989

Er der aldrig nogen, der ikke har lyst til at deltage?

Viktor: Nej. Hver gang vi skal til en ny by, siger de, at folkene i deres by ikke vil spille, men det viser sig aldrig at være sandt. Når vi siger reglerne i starten, er det for at give deltagerne en tryg ramme, så de har lyst til at deltage. Vi skaber en fiktion omkring spillet, vi viser, at der er tale om et sammenhængende værk uden sprækker, og på den måde får folk tillid og er med det samme med.

Hvilken kunstnerisk oplevelse får man ud af spillet?

Viktor: Kunst er et meget pragmatisk begreb for mig, der handler om, hvor pengene kommer fra, og hvilke platforme vi viser arbejdet på. Vi turnerer på kunstfestivaler, og publikum er typisk et kunstpublikum, så på den måde er vi positioneret i kunstverden. Men samtidig arbejder vi med design, urban planning og gaming, hvilket gør spillene interessante for et andet publikum. Vi vil gerne udvide deltagernes blik på byen ved at give dem oplevelsen af, at de kan interagere med stedet på en måde, der både er linket til det virkelige byliv og til den fiktion, som vi har skabt. Der kan være følsomme konfrontationer med virkelige mennesker i løbet af spillet, og det er derfor, at vi ikke opfordrer børn til at deltage. Field Office er et voksenspil.

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i Indlæg. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s