117 dragende, poetiske og komiske slapstick variationer over teglsten

Mens  vi vandrer kommer vi til Det Røde TeglstensHav. En lang uldstensfrakke løber hen over havet og efterlader en vuggende teglstensbølge. Foto: Karen Toftegaard

Mens vi vandrer kommer vi til Det Røde TeglstensHav. En lang uldstensfrakke løber hen over havet og efterlader en vuggende teglstensbølge. Foto: Karen Toftegaard

COOPERATZÌA: THE TRAIL er 117 dragende, poetiske og komiske slapstick-måder at bruge 1.500 teglsten på – i det vildtvoksende urban-øde landskab på Refshaleøens B&W-grund.

Stemningsbeskrivelse fra COOPERATZÌA: THE TRAIL af Le G. Bistaki
Jeg ankommer en times tid før forestillingen begynder. Den nyindkøbte sandwich indtager jeg med en bjergtagende udsigt ud over vandet – lige ved B&W-hallerne på Refshaleøen – en af de sidste uberørte, vildtvoksende fabrikslandskaber i København. Mørket falder langsomt på og forestillingen begynder lige om lidt. Vi bevæger os gennem det øde B&W-område. Pludselig er der en oplyst bygning, hvor en række mennesker i mørke uldfrakker stille venter på sit publikum. Nu er vi her. Man kunne tro de mørke figurer ville være selvhøjtidelige og dystre, men en komisk slapstickleg med tasker på hovederne begynder og får de fleste til at slappe af i mørket. Det er en forestilling med 1.500 teglsten. Nogle af dem står i linjer op af to stejle trapper og sætter med et håndslag to domino-effekter i gang. Mine tanker tager et spiltsekund en sidevej og ser billeder fra DOMINOES, selvom det var noget helt andet.

Tarkovskijs landskaber – med masser af teglsten
Vi går videre og jeg tænker på den russiske filmskaber Andrej Tarkovskijs landskaber, der har en stilfærdig dragende dramatisk stemning over sig. Måske tænker det franske kompagni Le G. Bistaki det også. De har i hvert fald en fransk-russisk forbindelse med deres hang til få russisk radio og folkemusik til at danne lydbillede ind i mellem ind i mellem. Men hvor personerne i f.eks. Tarkovskijs ”Vandringsmanden” (Stalker) virker, som om de har et mål med det de gør, og i øvrigt filosoferer en del undervejs, så virker det som om uldfrakkerne med teglstenskraver mest af alt er drevet af vise os en masse variationer over teglsten. Det gør de til gengæld fænomenalt og utroligt veloplagt. Som når de 5 hovedkarakterer danser virtuost med teglsten, går tur med deres teglstenshund, behændigt vælter og kaster teglsten til hinanden, mens de skaber nye mønstre med de røde sten. På min nethinde har især et billede brændt sig fast – billedet af det røde teglstenshav, der pludselig krydses af en lang uldfrakke med teglstenskrave. Bag sig efterlader han sig et spor af vuggende teglstensbølger. Og hvis jeg skriver teglsten en gang til, så skriger du måske. Men når du ser det i forestillingen, virker hvert eneste scenarie som endnu en opfindsom variation over 1.500 stykker rødt tegl.

Tryg i mørket
COOPERATZÌA: THE TRAIL gør enhver skepsis over for at blande nycirkus ind i Metropolis-programmet til skamme (og dermed blande profilerne på Københavns Internationale Teaters to signatur-festivaler). Valget af en af metropolens mest interessante scener berettiger til fulde denne forestilling i programmet. Jeg står tilbage med netop en af de følelser, som kun Metropolis eller et hemmeligt undergrundsprojekt giver dig – at jeg lige har været på en rejse et sted i byen, jeg aldrig har oplevet på denne måde – og følt mig tryg i mørket.

Reklamer

Om Karen Toftegaard

Kommunikationsrådgiver for kreative personligheder og organisationer. Interessant i denne sammenhæng er: Har arbejdet med kunst og kultur i byens rum - hvordan vi forandrer byrum og hvordan vi bruger vores by – bl.a. på Metropolis Biennalen i 2007 og 2009 og med Danmarks første udendørs galleri for digital og performativ kunst – AirPlay Street Gallery. Blogger om kultur og kommunikation på www.karentoftegaard.dk.
Dette indlæg blev udgivet i Indlæg og tagget , , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s