Forfriskende teglstens-akrobatik

Vi møder dem ude i ingenting et sted på Refshaleøen, hvor mørket for længst har lagt sig. Kun oplyst af enkelte projektørlys, med en rungende lyd i ørerne og det mystiske syn af en gruppe skikkelser i lange frakker og sære hovedbeklædninger, der betragter os fra toppen af en forladt industribygning. Og lige der bryder franske Le G. Bestaki så ellers også med alle fordomme om, at urbant nycirkus per definition er selvhøjtideligt og dybfølt.

Anmeldelse af Le G. Bistaki: Cooperazia: The Trail.

Image

Teglsten bliver brugt på både komisk og æstetisk vis hos Le G. Bastaki

Fra jeg begyndte at se nycirkus har jeg haft et sært had-kærlighedsforhold til genren: Jeg tændes gevaldigt af fordybelsen i det rene fysiske udtryk men synes også tit, at al den akrobatik og æstetik, ligesom moderne dans har en tendens til, kan virke meget påtaget og lukke sig om sig selv. Særligt når der bliver lagt op til, at jeg som tilskuer skal tage analysebrillerne på og læse skjulte, bagvedliggende budskaber ind i forestillingen.

Derfor var det utroligt forfriskende at opleve det franske kunstner-kollektiv L.G. Bistakis så professionelt gennemført gakket fortolkning af nycirkus genren i deres vandreforestilling Cooperazia: The Trail.

Håndtaske-slap stick
Som vi samles der i rundkreds i mørket, ser det først ud til, at vi skal være vidner til en art rituel stammedans. Men så går op for mig, at det, mørkemændende har på hovedet, er damehåndtasker i forskellige afskygninger, og at der rundt om dem ligger store, røde teglsten. Da den første artist lægger for med en komisk koreografi alene bygget op omkring at kaste den røde håndtaske, han har på hovedet, af og på afløses min ærefrygt af latterudbrud.

Og videre på vandringen til i alt fire scenarier er latteren den urbane æstetik og dystre tones søster: De fem performere formår hele tiden at opretholde en balance mellem det gennemkoreograferede og en cirkus slap stick, der leder tankerne hen på så forskellige udtryk som Monty Python, flamenco og 1960-70’ernes avantgarde teater.

Lige så snart de har fået deres publikum til at grine af deres taske-gøgleri og nonchalant overklassemaner, overrasker de fem med en akrobatisk præcision og et overskud, der er balletdansere værdig. Der ligger godt nok en alvor i hele militær- og østbloktematikken, de marchlignende rækker af mænd i lange uldfrakker og dekadent fransk musik, men den brydes gang på gang af de komiske indslag, så forestillingen ikke falder i selvhøjtidelighedens fælde.

Danser med teglsten
Udover håndtaskerne er teglstenene, disse byggeklodser fra byens top, en gennemgående rekvisit. Og det er svært at forestille sig et smukkere billede af teglsten end det, Le G. Bistaki-fyrerne fremstiller for øjnene af mig: rækker af vuggende teglsten, der ligner et bølgende hav eller siv i vinden på en mark.

De top-timede koreografier af mænd der smider, jonglerer og danser med stenene, tager dem på hovedet og bærer dem i frakkekraven (se billedet ovenfor) bliver installationer på lige fod med de liggende og stående tegl, vi møder på vores vej. Til sammen indrammer brugen af teglsten iscenesættelsen af og vores bevægelse rundt i dette byrum på en ø i København.

Og det er her, Le G. Bistalki på trods af, at mine lattermuskler til sidst er i krampe, løfter sig op over det gakkede: Cooperazia: The Trail er uhøjtidelig akrobatik forklædt som by-eventyrfortælling og moderne dans med klovnemaske på.

Reklamer

Om Ida Marie Fich

Wordaholic and addicted to aestetic expressions of all kinds. Master of Arts with theatre, litterature and communication as my specialities.
Dette indlæg blev udgivet i Indlæg og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s