De tilfældige møder mellem mennesker, by og materialitet

Aeropolis – af Plastique Fantastique

Otto Krabbes Plads

Jeg er lidt tung I det da jeg bevæger mig mod Aeropolis I Enghaveparken, er ikke rigtig motiveret til de helt store armbevægelser i dag, men har alligevel formået at købe mig en øl på vejen. Da jeg nærmer mig parken kan jeg høre musikken, rytmerne, gode vibes tænker jeg; da jeg træder ind gennem lågen til parken, har tungsindet allerede har forladt mig.
Det var en ganske anderledes atmosfære end der havde været på første dagen for Aeropolis på Otto Krabbes Plads, hvor der blev lagt blødt ud med bobspil, musik og latte til de kaffetørstige. Den dag var der nærmest mennesketomt, der var dog enkelte, der spillede bob, mens andre drak kaffe eller slappede af; mest af alt var det som om, at boblen endnu ikke var pustet helt op. Ikke desto mindre formåede boblens arkitektur, i samspil med det omkringværende miljø at skabe et rum, hvor den enkelte besøgende kunne se og opleve sine omgivelser på nye måder ved at iagttage og frame en del af byen og menneskerne igennem boblens synsforvrængende materialitet.

Enghaveparken, Metropolis

Enghaveparken ved scenen

Tilbage i Enghave Parken hvor reggaens rytmer gennemtrænger krop og sjæl, er der på denne dag som sagt en anden atmosfære end på Otto Krabbes Plads, men også en anderledes iscenesættelse og koreografi af byrummet og de besøgende end den der fandt sted under Deafning Silence og Empty Stemps, som syntes nøje planlagt og koreograferet. Her i Enghave parken er der tale om en midlertidig installation som i højere grad end de mere værkspecifikke performances som Deafening Silence og Empty Steps formår at invitere den enkelte besøgende til at deltage i udfoldelsen af de indlejrede potentialer i byrummet, det midlertidige design og de besøgende. Potentialer som ikke umiddelbart kan ses som isolerede enkeltdele, men som må forstås som sammenhænge af mange forskellige elementer, som samhørigheder af ting, mennesker, by og materialiteter hvor der indbyrdes udveksles, skabes og cirkuleres intensiteter som kropsligt influerer og forandrer menneskene i det givne byrum.

Konteksten i Enghave Parken som byrum formår i sig selv at indbyde de besøgende til at deltage i en række forskellige aktiviteter som petanque, eller basket og på samme tid give mulighed for at få sig en kold øl fra det transportable fadølsanlæg. Boblen er placeret tæt ved bassinet, hvor der rundt om er bænke hvor folk kan slappe af, konversere, tage billeder med deres smartphone, og grille. Foran boblens gennemsigtige del er der folk der danser, inden for er der forældre der danser med deres børn, der er folk på skateboard, flaskesamlerne vil have min ølflaske, folk på rulleskøjter triller roligt forbi, forbipasserende tager sig en længere tur rundt i parken eller stopper op for at høre musikken og mærke den gode stemning, som de har hørt og fornemmet på afstand da de var på vej hjem. Andre har netop lagt deres børn i seng, men skal lige se hvad der rører sig i nabolaget, ”der sker altid et eller andet i parken” er der en der siger. Folk der er ude at gå aftentur stopper og hænger ud. På den måde er der hele tiden et bevægeligt flow af mennesker og materialiteter, der kommer og går fra parken og dermed påvirker eventen tilblivelsen af det midlertidige byrum.
Kvinden, der sidder ved siden af mig, har sin mor med. De havde opsnappet et program den første dag med Aeropolis, hvor de var stoppet op for at se bobspillerne i boblen. De sidder nu og snakker, vi snakker, det er en god aften, folk cirkulerer og drikker flere øl og snakker. Pludselig er jeg flettet ind i en samtale med en svensker. Han giver mig et program til en kommende reggaefestival i København senere på måneden, jeg får en krammer inden han bevæger sig videre, jeg ved ikke hvorhen.

Mørket falder på

Det er blevet mørkere siden jeg ankom til parken, folk er begyndt at trække indenfor i boblen, langsomt dannes en mere intim relation mellem musikerne og publikum. Der er nu flere der danser end tidligere, og lyset der kastes op på bagvæggen af boblen oplyser den indvendig scene for at blive reflekteret i vandoverfladen i soppebassinet. Jeg kan mærke at jeg ikke er så frisk længere, men er ikke helt klar til at tage hjem endnu.

Som ovenstående beretning forsøger at illustrerer er der tale om et midlertidigt byrum som skabes og aktualiseres af alle elementerne, der indgår i samspillet mellem de besøgende, byen og det pågældende design, af materialiter i bevægelse, som har en kropslig effekt på alle bestanddele der indgår i skabelsen af det midlertidige byrum. Et byrum der vil være anderledes i morgen, og dagen derefter, hvor nye byrum skal skabes, af forskellige mennesker på ny.
Min erfaring fra de tilfældige møder, samtalerne og de midlertidige relationer med forskellige mennesker, er at de er potentielle muligheder for at bidrage til aktualiseringen af eventen, til skabelsen af det midlertidige byrum og dermed den gode stemning der havde indfundet sig denne aften i Enghaveparken. For flaskesamlerne, musikerne, forældrene og børnene, har tilgangen været en anden. Mennesker bærer forskellige kapaciteter, de cirkulerer intensiteter på forskellig vis men alle griber ind i mangfoldigheden og tilblivelsen af den kollektive performance.
I forlængelse heraf kan man derfor aldrig på forhånd sige, hvad det er for elementer der skaber det gode byrum og den gode performance, ligesom man ikke kunne forudsige at eventen i Enghaveparken med sikkerhed ville blive en succes. Aktualiseringen af ’byens’ potentialer i en pågældende kontekst afhænger af de kapaciteter menneskene, byen, ting og materialiteterne bærer i sig, hvad de er er aldrig defineret på forhånd men aktualiseres ved at eksperimentere.

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i Indlæg og tagget , , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s