Den bedste åbning i Metropolis festivalens historie

Metropolis Festival 2013: Dominobrikkerne kommer ud fra kunstinstitutionen Nikolaj Kunsthal.

FØR: Dominobrikkerne kommer ud fra kunstinstitutionen Nikolaj Kunsthal.

Metropolis Festival 2013: Domino-bevægelsen er i gang. Adrenalinen stiger. Foto: Karen Toftegaard

UNDER: Domino-bevægelsen er i gang. Adrenalinen stiger.

Metropolis Festival 2013: Lige uden for Nikolaj Kunsthal leger børnene og de voksne fotograferer i Domino-slangens kølvand.

EFTER: Lige uden for Nikolaj Kunsthal leger børnene og de voksne fotograferer i Domino-slangens kølvand.

Åbningens vigtighed

Alting begynder med begyndelsen og en festivals åbningsevent har en meget stor betydning for publikum. Den er festivalens anslag. Det er her vore forventninger bliver afstemt, indfriet eller skuffet. Og det er her alle uden for den passionerede fanskare har mulighed for at opdage, at der findes en festival – Metropolis Festival.

DOMINIES vækker en kreativ genkendelsesglæde

DOMINOES er, efter min mening, den bedste åbningsevent i Metropolis festivalens historie. Først og fremmest fordi den har en almenmenneskelig appel. De 7.000 gasbetonklodser, der minder om dominobrikker, vækker en kreativ genkendelsesglæde hos mennesker. Hvem har ikke prøvet at lege med dominobrikker i en eller anden grad?

Interaktion med byen                                                                                                          Samtidigt manifesterer den flere væsentlige diskurser inden for byrumskunst og ikke mindst festivalens vision om at sætte kunstens betydning i udviklingen af byrummet på dagsordenen. Dertil kommer at eventet ikke bare bruger byen som scene. Den interagerer på flere planer – både gennem alle de tilladelser, der skal skaffes hos Københavns Kommune, når man holder indre by lukket i flere timer. Samt alle de medfølgende forhandlinger der skal laves med bl.a. japanske turistbus-selskaber. Men især i mødet med mennesker undervejs, der forstyrres, overraskes, frydes og irriteres over den lange slange af hvide klodser. Nogle tager spontant udfordringen op og løber om kap med de faldende dominobrikker. Selve åbningen tog kun 30 minutter, men mødet med byens mennesker varede meget længere. De 200 frivillige som stillede de 7.000 gasbetonklodser op svarede beredvilligt på de nysgerrige spørgsmål fra forbipasserende og budskabet om festivalen blev spredt i form af festivalens programavis. Festivalen er i gang.

Kreativt koncept

Den engelske performancegruppe Station House Opera vandt Create Art Award i 2009 for deres koncept DOMINOES. Prisen er den største årlige pris for ”participatory art” i England. Skulle vi ikke også have sådan en pris i Danmark? Hermed en opfordring til Københavns Kommune eller andre, der kan se sig selv som bannerfører på sådan en pris. Station House Operas kunstneriske leder Julian Maynard Smith var i øvrigt med som både deltager og foredragsholder på den allerførste Metropolis Laboratory i 2007 (Metropolis laboratorierne er festivalens inspirerede refleksions- og udviklingsrum for alle med særlig interesse for kunst og byudvikling). Det er helt klart en styrke ved Metropolis-initiativet, at der er en langsigtet vision og man har en årrække, hvor man både sørger for at plante frø, inspirere, blive inspireret og høste.

Metropolis Festival 2013: Mission Completed. Kunstnerisk leder af Station House Opera Julian Maynard Smith (nr. 2 fra venstre) kan nu evaluere dagens Domino-slange. Foto: Karen Toftegaard

Mission Completed. Kunstnerisk leder af Station House Opera Julian Maynard Smith (nr. 2 fra venstre) kan nu evaluere dagens Domino-slange.

En domino-slange ud af kunstinstitutionen – ud i den kreative by

DOMINOES placerer sig midt i flere væsentlige kunst-i-byrummet diskurser. Den forløser visionen om den kreative by med kreative, aktive indbyggere. Den er raffineret i sin tivolisering af byen ved at være underholdende og legende. Samtidigt forholder den sig til hele grundlaget for kunst i det offentlige rum, nemlig at kunsten skulle ud af kunstinstitutionerne. Ud til mennesker der ikke selv opsøgte kunsten i institutionerne. En bevægelse, der af mange er blevet beskrevet som en demokratisering af kunsten. Men reelt så kræver meget kunst i byrummet de samme forudsætninger for en særlig afkodning, som det gør at forstå kunst på kunstinstitutionerne. Men det er en anden diskussion. Det er i øvrigt endnu en styrke ved DOMINOES konceptet, at det tager udgangspunkt i en almenmenneskelig glæde ved at lege med og se domino-brikker falde.

Domino-slangen begynder i Nikolaj Kunsthal og bevæger sig helt fysisk ud af kunstinstitionen – ud i byens rum. Nikolaj Kunsthal ligger midt i byen og er som sådan et godt valg, men den er også et godt valg fordi denne kunstinstitution netop også reflekterer sin rolle som institution med udsagn som ”This is not a church” og ”I’m only in it for the art”.

Snart falder brikkerne på plads

Tilbage til selve åbningen, hvor en grå himmel minder os om naturens overlegenhed. Den kan skylle hele den urbane leg væk på et øjeblik, hvis den ville. ”Snart falder brikkerne på plads” står en kvinde og dikterer sin mand til at skrive som billedtekst til deres ferie facebook-opdatering. Det bliver mere og mere trangt med pladsen foran Nikolaj Kunsthal. Det vækker en angst hos de fleste, som har prøvet at sidde sirligt og sætte dominobrikker op og så ved et uheld komme til at røre en af brikkerne, hvorpå man sætter en for tidlig kædereaktion i gang. Der falder mange kommentarer om netop ikke at gøre dette. Faktisk så mange at jeg på et tidspunkt tænker, at det næsten må ske. Det gør det ikke. I stedet begynder brikkerne at falde, ikke på plads, men mod hinanden som majestætiske figurer, der uventet bøjer sig mod asfalten.

”Det er nu!”

Brikkerne falder og det går hurtigt. Faktisk så hurtigt at selve eventet i høj grad bliver menneskemængden rundt om. Nogle forsøger at følge med de faldende dominobrikker. Andre skyder genveje og haster igennem byen for at kunne se domino-rækken falde igen et andet sted. Folk er langt mere aktive end ved et marathon, fordi der går sport i at følge bevægelsen. Adrenalinen smitter og giver et kick til hele massen – både dem, der besindigt slendrer afsted og dem, der slet ikke vidste at man kunne have en række af megasize dominobrikker gennem indre by. Det er somom denne domino-slange laver en fysisk erobring af byrummet og udøver en særlig magnetisk kraft på hele indre by. I løb hører jeg følgende ordveksling: Siddende stemme: ”Hvornår er det med de der brikker, der falder?” – Stemme i løb: ”Det er nu!” OG det ER lige nu!

Metropolis Festival 2013: Dominobrikkerne falder i en slange ind i Københavns Byret.

Dominobrikkerne falder i en slange ind i Københavns Byret.

En god festivalåbning vækker længslen efter mere

DOMINOES vækker den der længsel og lyst til mere. Og det er dét en god festival åbning skal gøre. Give mig lyst til mere – og det hele fordi jeg ikke kan få nok. Også til de oplevelser, der i programmet måske ikke lige vækker min interesse i første omgang, men jeg vil bare ikke gå glip af det. For jeg vil mærke det adrenalin-kick igen. Og igen. Og…

Hvem skal have Create Art Award i Danmark?

Jeg gentager spørgsmålet: Hvis vi havde en Create Art Award for interaktiv/brugerdeltagende kunst i Danmark. Hvem skulle så have den?

Reklamer

Om Karen Toftegaard

Kommunikationsrådgiver for kreative personligheder og organisationer. Interessant i denne sammenhæng er: Har arbejdet med kunst og kultur i byens rum - hvordan vi forandrer byrum og hvordan vi bruger vores by – bl.a. på Metropolis Biennalen i 2007 og 2009 og med Danmarks første udendørs galleri for digital og performativ kunst – AirPlay Street Gallery. Blogger om kultur og kommunikation på www.karentoftegaard.dk.
Dette indlæg blev udgivet i Indlæg og tagget , , , , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Den bedste åbning i Metropolis festivalens historie

  1. Pingback: 117 dragende, poetiske og komiske slapstick variationer over teglsten | Metropolis Festival 2013

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s